Allmänna villkor för butiken

ALLMÄNNA VILLKOR FÖR BUTIKEN

 gäller fr.o.m. 2021-08-09

 

Allmänna villkor för Primagran butik

  1. DEFINITIONER
  2. KONTAKTUPPGIFTER
  3. GÖRA EN BESTÄLLNING
  4. KOSTNAD VID BESTÄLLNING  
  5. BETALNINGSVILLKOR
  6. ORDERHANTERING
  7. ÅNGRA AVTALET
  8. ÅNGRA AVTALET - UNDANTAG
  9. REKLAMATIONER
  10. UTOMRÄTTSLIGA METODER FÖR REKLAMATIONSHANTERING OCH TVISTLÖSNING
  11. PERSONUPPGIFTER
  12. TEKNISKA KRAV
  13. SLUTBESTÄMMELSER
  14. ÅNGERBLANKETT

Onlinebutiken www.primagran.se bryr sig om dina rättigheter som konsument och som företagare med konsumenträttigheter. En konsument och en företagare med konsumenträttigheter kan inte avstå från de rättigheter som ges genom lagen om konsumenträttigheter. Avtalsbestämmelser som är mindre gynnsamma för en konsument eller en företagare med konsumenträttigheter än bestämmelserna i lagen om konsumenträttigheter är ogiltiga och i stället gäller bestämmelserna i lagen om konsumenträttigheter. Därför är dessa villkor inte avsedda att utesluta eller begränsa dina rättigheter som konsument och som företagare med konsumenträttigheter enligt tvingande lagstiftning, och eventuella tvivel ska förklaras till förmån för konsumenten eller företagaren med konsumenträttigheter. Om dessa villkor inte överensstämmer med ovanstående bestämmelser, har dessa bestämmelser företräde och ska tillämpas.

1 § Definitioner

  1. Arbetsdagar – dagar från måndag till fredag, utom allmänna helgdagar. 
  2. Konsument - köpare som är konsument i den mening som avses i civillagen.  
  3. Företagare med konsumenträttigheter – köpare som är en fysisk person som ingår ett avtal som är direkt relaterat till dennes näringsverksamhet om det följer av innehållet i detta avtal att det inte har någon yrkesmässig karaktär för personen, vilket särskilt beror på föremålet för det näringsverksamhet som denna person utför.       
  4. Användarkonto – en avgiftsfri funktion (tjänst) hos butiken som regleras med separata regler som finns tillgängliga hos butiken och som köparen kan använda för att skapa ett personligt användarkonto hos butiken. (Gå till allmänna villkor för användarkonton)
  5. Köpare - varje enhet som köper varor hos butiken.
  6. Allmänna villkor – dessa villkor.
  7. Butik – onlinebutiken “Primagran” som drivs av säljaren på följande adress: www.primagran.se
  8. Säljare – Primagran Bolag med begränsad ansvarighet, Żuławki 15 C, 82-103 Stegna, Polen, som är registrerat i det nationella domstolsregistret - företagsregistret av tingsrätten för Gdańsk-Północ i Gdańsk, 7:e handelsavdelningen under KRS-nummer: 0000367567, som har skatteregistreringsnummer (NIP-nummer): 9571039974, nummer i den centrala förteckningen över ekonomisk verksamhet (REGON-nummer): 221041203, registernummer i BDO-systemet: 000150841, aktiekapital på 500 000,00 PLN.

2 § Kontaktuppgifter

  1. Postdress: Primagran Sp.z o.o., Żuławki 15C, 82-103 Stegna, Polen.
  2. Adress för returer:  Magazyn Primagran Sp.  z o.o., ul. Starocińska 8 , 82-100 Nowy Dwór Gdański, Polen.
  3. E-postadress[email protected]
  4. Telefon: +46812400850

3 § Göra en beställning

  1. För att köpa varor hos vår butik (ingå ett köpeavtal) ska köparen först lägga sina varor i korgen.  
  2. Därefter ska köparen välja leveransmetod, metod att betala för beställningen och ange sina uppgifter (bl.a. leveransadress för beställningen).  
  3. När köparen bekräftar sin beställning och accepterar våra allmänna villkor ingås ett köpeavtal mellan köparen och säljaren på de villkor som anges här, med förbehåll för avsnitt 4 i fall Köparen väljer att betala i förväg för beställningen.  
  4. Om köparen beslutar att betala för beställningen i förväg ingås ett köpeavtal under förutsättning att betalning sker inom den tid som anges i 5 § i dessa villkor. När denna tid har gått ut annulleras beställningen.    
  5. Säljaren ska lämna en bekräftelse till köparen på att ett köpeavtal har ingåtts på ett beständigt medium inom rimlig tid efter det att avtalet ingåtts och senast vid leveransen av varorna.
  6. Köparen kan köpa varor genom att skapa ett användarkonto eller hoppa över skapandet av användarkonto och fylla i sina uppgifter en gång i beställningsformuläret hos butiken.  
  7. När det gäller köparen som också är en företagare, kan ordern genomföras endast om ett aktivt moms- eller momsregistreringsnummer (VIES) anges i beställningsformuläret.

4 § Kostnad vid beställning

  1. Priser som anges i butiken är inklusive moms.
  2. Det totala priset för beställningen består av priset för varorna och leveranskostnaden som anges i butiken.   

5 § Betalningsvillkor

  1. Köparen kan betala för de varor som köpts hos butiken beroende på vilken betalningsmetod som valts vid beställningen:      

a) genom överföring till säljarens bankkonto,

b) via PayU betalningsplattform – när du väljer denna metod accepterar du: "Villkor för en enstaka betalningstransaktion via PayU"

c) mot postförskott/efterkrav vid leverans.

  1. Om köparen har valt den betalningsmetod som avses i avsnitt 1 a) ska köparen betala för beställningen inom 7 arbetsdagar från den dag då köpeavtalet ingås.
  2. Säljaren informerar om att på grund av specificiteten hos den betalningsmetod som avses i avsnitt 1 b) kan betalningen enligt denna metod göras endast omedelbart efter att beställningen har gjorts.   
  3. Om köparen har valt den betalningsmetod som avses i punkten 1 c och kontraktets totala värde överstiger motsvarande 5000 SEK, förbehåller sig säljaren rätten att avstå från dess genomförande. I detta fall ska säljaren omedelbart informera köparen om att beställningen är avstängd.

6 § Orderhantering

    1. Varor som köpts hos butiken levereras med bud från säljarens lager i Polen.
    2. Leveranstiden är upp till 7 arbetsdagar, såvida inte en kortare leveranstid har angetts i butiken. Om köparen gör en beställning på fler än 3 st diskbänkar kan leveranstiden förlängas, men inte mer än med 14 arbetsdagar. 
    3. Leveranstiden räknas från den dag då köpeavtalet ingås, med förbehåll för avsnitt 5.
    4. I det fall beställningen består av flera produkter motsvarar den totala leveranstiden för beställningen den produkt vars leveranstid är längst.
    5. Om köparen har valt att göra den betalning som avses i 5 § 1 a) och b) börjar beställningen hanteras när säljaren har fått betalt för de köpta varorna.
    6. Varorna levereras inom Sverige.
    7. Säljaren är skyldig att leverera felfria varor. Regeln som beskrivs i föregående mening gäller inte för varor som är märkta i butiken som varor i kategori B där försäljningspriset har sänkts på grund av en viss defekt.
    8. Efter att köparen lagt en beställning kan säljaren be denne att:  

a) fylla i ett frågeformulär eller

b) skicka en inbjudan till den e-postadress och/eller telefonnummer som köparen lämnade vid beställningen där köparen blir ombedd att fylla i ett frågeformulär för att undersöka köparens åsikt om transaktionen med säljaren, vilket köparen kan - men inte behöver - använda sig av.     

7 § Ångra avtalet

(Endast konsumenter har denna rätt och fr.o.m. den 1 januari 2021 samt för avtal som ingåtts efter detta datum – även företagare med konsumenträttigheter)

  1. Konsumenten och företagaren med konsumenträttigheter har rätt att frånträda avtalet som slutits med säljaren via butiken, med förbehåll för 8 § 1 i dessa villkor, inom 30 dagar utan att ange någon anledning.    
  2. Ångerfristen är 30 dagar från den dag:

a) då konsumenten eller företagaren med konsumenträttigheter kom i besittning av varorna eller då en tredje part annan än transportföretaget och angiven av konsumenten eller företagaren med konsumenträttigheter kom i besittning av varorna,

b) då konsumenten eller företagaren med konsumenträttigheter kom i besittning av den sista av varorna eller då en tredje part annan än transportföretaget och angiven av konsumenten eller företagaren med konsumenträttigheter kom i besittning av den sista av varorna om avtalet kräver överföring av äganderätten till många varor som levereras separat.  

  1. För att konsumenten eller företagaren med konsumenträttigheter ska kunna utöva ångerrätten måste denne underrätta säljaren om sitt beslut att ångra avtalet genom att skicka ett entydigt uttalande (t.ex. ett brev som skickas per post eller meddelande som skickas via e-post) till den adress om anges i 2 § i dessa villkor.
  2. Konsumenten eller företagaren med konsumenträttigheter kan använda ångerblanketten som finns i slutet av dessa villkor, men det är inte obligatoriskt.  
  3. För att hålla ångerfristen anses det tillräckligt om konsumenten eller företagaren med konsumenträttigheter skickar meddelandet om att denne vill utnyttja ångerrätten innan ångerfristen har löpt ut.
  4. Om konsumenten eller företagaren med konsumenträttigheter ångrar avtalet gör säljaren en återbetalning av alla betalningar som denne fått från konsumenten eller företagaren med konsumenträttigheter, inklusive kostnaderna för att leverera varorna (förutom ytterligare kostnader till följd av den leveransmetod som konsumenten/ företagaren med konsumenträttigheter har valt och som varit annorlunda än den billigaste vanliga leveransmetoden som erbjuds av säljaren). Återbetalning ska göras utan dröjsmål och under alla omständigheter senast 14 dagar fr.o.m. den dag då säljaren mottog meddelandet om konsumentens eller företagarens beslut om utövandet av ångerrätten, med förbehåll för avsnitt 9.  
  5. Återbetalningen ska göras av säljaren till det bankkonto som konsumenten/företagaren med konsumenträttigheter anger. I vilket fall som helst uppkommer inga eventuella avgifter för konsumenten/ företagaren med konsumenträttigheter till följd av sådan återbetalning.
  6. Säljaren får avvakta med återbetalningen till dess att varorna har återlämnats eller konsumenten har tillhandahålit bevis på att varorna har återsänts, beroende på vilket av dessa datum som infaller först.  
  7. Säljaren ber dig att returnera varorna till följande adress: Magazyn Primagran Sp.  z o.o., ul. Starocińska 8 , 82-100 Nowy Dwór Gdański, Polen, utan dröjsmål och under alla omständigheter senast 14 dagar fr.o.m. den dag då säljaren mottog konsumentens eller företagarens med konsumenträttigheter meddelande om beslutet att frånträda avtalet. Ångerfristen hålls om konsumenten eller företagaren med konsumenträttigheter returnerar varorna inom 14 dagar.  
  8. Konsumenten eller företagaren med konsumenträttigheter bär de direkta kostnaderna för att returnera varorna.
  9. Om varorna på grund av sin natur (t.ex. på grund av stora dimensioner) inte kan returneras per post ska konsumenten eller företagaren med konsumenträttigheter även bära de direkta kostnaderna för att returnera varorna.
  10. Konsumenten eller företagaren med konsumenträttigheter är endast ansvarig för minskningen av varornas värde till följd av att de använts på ett annat sätt än vad som var nödvändigt för att fastställa varornas karaktär, egenskaper och funktion.    
  11. Dessutom informerar säljaren att vid leverans av varorna till konsumenten eller företagaren med konsumenträttigheter eller uthämtning av varorna av köparen/företagaren – övergår risken för oavsiktlig förlust eller skada på varan till köparen som är ansvarig för varan efter det.      
  12. I samband med avsnitt 13 rekommenderar säljaren att de returnerade varorna på grund av sin natur säkras ordentligt för att klara transporten till säljaren.  
  13. Skulle de returnerade varorna skadas i skedet av att de skickas tillbaka av konsumenten eller företag med rättigheter som konsument till säljaren, ska säljaren informera konsumenten eller företaget med rättigheter som konsument om detta faktum genom att den (säljaren) omedelbart förser honom med dokumentationen om skadan. Konsumenten eller företaget med rättigheter som konsument skall förklara sin vilja att ta emot de skadade varorna inom 3 dagar efter mottagandet av denna dokumentation. Om det saknar en information om villigheten att ta emot de skadade varorna, har säljaren rätt att släppa ut de skadade varorna efter den tidsfrist som anges ovan. Konsumenten eller företaget med rättigheter som konsument kan, på grundval av den dokumentation som mottagits från säljaren, kräva ersättning för skada på varorna från transportören.

8 § Ångra avtalet – undantag

  1. Ångerrätt vid distansavtal enligt 7 § gäller inte för konsumenten eller företagaren med konsumenträttigheter vid avtal som:

a) avser en vara som till sin natur är sådan att den efter leverans sammanblandas med en annan vara på så sätt att varorna inte kan skiljas från varandra;

b) avser en icke-prefabricerad vara som har tillverkats enligt konsumentens/företagarens med konsumenträttigheter anvisningar eller ska används för att tillgodose dennes individuella behov.

  1. Säljaren informerar att om säljaren på begäran och enligt konsumentens/företagarens med konsumenträttigheter anvisningar gör ändringar i de färdiga varorna (t.ex. borrning av ytterligare hål, utvidgning av hålen etc.) ska konsumenten/företagaren med konsumenträttigheter inte ha rätt att returnera varorna (frånträda avtalet) i enlighet med art. 38.3 i lagen om konsumenträttigheter.
  2. Säljaren informerar om i fall då konsumenten eller företaget med rättigheter som konsument gör ändringar i de köpta varorna, t ex genom att stansa eller borra hål i en fräst diskbänk, kommer den konsumenten eller företaget med rättigheter som konsument inte att ha rätt att returnera varorna (dra tillbaka från kontraktet).

9 § Reklamationer

  1. I händelse av fel på varan har konsumenten eller företagaren med konsumenträttigheter (för avtal som ingåtts fr.o.m. 2021-01-01) rätt att reklamera den defekta varan baserat på ett säljansvar för förekommande fel i sålda varor som regleras i civillagen. Undantagna från reklamationen är fel i diskbänkar som utgör grunden för att kvalificera diskbänken som en produkt i kategori B och därmed sänka försäljningspriset för diskbänken.
  2. I händelse av fel på varan kan konsumenten eller företagaren med konsumenträttigheter (för avtal som ingåtts fr.o.m. 2021-01-01) på de villkor och inom de tidsfrister som anges i civillagen:              

a) skicka in en förklaring om prissänkning, 

b) om felet är av väsentlig betydelse – skicka in en förklaring om frånträdande av avtalet,

c) kräva byte av varan till en felfri vara,

d) kräva att felet avhjälps.

  1. I förhållande till företagare som inte är företagare med konsumenträttigheter är säljarens ansvar enligt dessa villkor uteslutet så mycket lagen tillåter (inklusive ansvar för fel på den sålda varan och för skador som uppstått).
  2. Om en garanti har beviljats ​​för en vara finns information därom i beskrivningen av varan hos butiken.  
  3. Säljaren ber om att reklamationer som lämnas baserat på ansvar för fel på den sålda varan skickas via e-post eller skriftligen till den adress som anges i 2 § i dessa villkor.
  4. För att kunna handlägga reklamation som lämnas in baserat på ansvar för fel på den sålda varan ska konsumenten eller företagaren med konsumenträttigheter (för avtal som ingåtts fr.o.m. 2021-01-01) vid behov skicka den defekta varan på säljarens bekostnad till säljarens postadress som anges i 2 § i dessa villkor.      
  5. Säljaren rekommenderar att reklamationsanmälan ska innehålla följande uppgifter: köparens identifieringsuppgifter, en kort beskrivning av felet, när felet upptäcktes och köparens reklamationskrav.   
  6. Vid synliga skador, dvs. sådana skador som kan ses direkt utan att öppna paketet (t.ex. skadad kartong) ska man begära att paketleverantören upprättar ett protokoll eller vägra ta emot paketet.
  7. Enligt artikel 545 § 2 i civillagen är köparen skyldig att inspektera leveransen vid den tid och på det sätt som är sedvanligt för sådana försändelser; om köparen upptäcker en förlust eller skada på godset som skett under transporten ska denne vidta alla nödvändiga åtgärder för att fastställa transportföretgets ansvar.
  8. Skador som inte är synliga på utsidan och som köparen upptäckte efter att ha tagit emot paketet ska anmälas inom 7 dagar efter mottagandet av paketet.   
  9. Kravet i avsnitt 10 är relaterat till de begränsningar som följer av transporträtten.   
  10. Reklamationer avseende butikens funktion ska anmälas elektroniskt till den e-postadress som anges i § 2.2 i dessa villkor. 
  11. Säljaren besvarar klagomål inom 14 dagar.   
  12. Eventuella klagomål relaterade till bristande anpassning mellan diskbänk och skåp på grund av installation av tillbehör i ytterligare hål ska inte beaktas. Den rekommenderade storleken på skåpet som anges på Primagrans webbplats tar inte hänsyn till ytterligare hål som tas upp  på begäran av konsumenten/företagaren med konsumenträttigheter.   

 

10 § Utomrättsliga metoder för reklamationshantering och tvistlösning

  1. Om reklamationsförfarandet inte ger det resultat som konsumenten förväntar sig, kan konsumenten använda sig av bl.a.:    

a. principen för kostnadsfri medling som genomförs av ett territoriellt behörigt inspektorat för handelsinspektion (Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej) dit en ansökan om medling ska skickas. Listan över inspektoraten finns här: https://www.uokik.gov.pl/wazne_adresy.php#faq595,

b. principen för kostnadsfri hjälp från en behörig konsumentskiljedomstol vid inspektoratet för handelsinspektion där man ska ansöka om prövning vid skiljedomstolen. Listan över domstolar finns på följande adress: https://www.uokik.gov.pl/wazne_adresy.php#faq596,

c. kostnadsfri hjälp från kommunens eller distriktets konsumentombudsman,

d. onlineplattformen för tvistlösning (ODR) på följande adress: http://ec.europa.eu/consumers/odr/.

11 § Personuppgifter

  1. Säljaren är personuppgiftsansvarig för köparens personuppgifter som tillhandahålls säljaren via butiken.
  2. Köparens personuppgifter behandlas huvudsakligen baserat på ett avtal och för att fullgöra det enligt principerna i Europaparlamentets och rådets allmänna dataskyddsförordning (EU) (förkortat GDPR). För detaljerad information om säljarens databehandling, se Integritetspolicy som finns tillgänglig i butiken.     

12 § Tekniska krav

  1. För att kunna handla hos butiken behövs en enhet med en webbläsare som stödjer JavaScript och cookies, uppkopplad till Internet samt ett aktivt e-postkonto.     

13 § Slutbestämmelser

  1. Ett köpeavtal som ingås enligt dessa villkor gäller för en specifik engångsbeställning - det ingås för att kunna hantera beställningen och ska gälla under hanteringstiden. Dessa villkor måste godkännas separat vid varje beställning.
  2. Säljarens rekommendationer som ingår i dessa villkor är endast icke-bindande anvisningar till konsumenten eller företagaren med konsumenträttigheter som konsumenten/företagaren med konsumenträttigheter kan - men inte behöver - använda sig av. Om konsumenten eller företagaren med konsumenträttigheter inte följer säljarens rekommendationer påverkar inte på något sätt konsumentens eller företagarens rättigheter, i synnerhet påverkar det inte rättigheterna som följer av säljarens ansvar för fel på den sålda varan och ångerrätten som avses i 7 § i dessa villkor.        
  3. Oavsett de rättigheter som avses i 7 § i dessa villkor har båda parter i avtalet rätt att frånträda avtalet ifall den andra parten dröjer med att fullgöra sina förpliktelser inom den tid som anges i köpeavtalet utan att behöva fastställa en ytterligre tidsfrist. Denna bestämmelse påverkar inte de rättigheter som konsumenten eller företagaren med konsumenträttigheter har enligt lag.     
  4. Köparen får inte tillhandahålla olagligt innehåll.
  5. Avtal som ingås i samband med butiken ingås på svenska.
  6. Eventuella tvister med en köpare som är företagare, med undantag för företagare med konsumenträttigheter, ska lösas vid den domstol där säljaren har sitt säte.   

 

Nedan följer en ångerblankett som konsumenten eller företagaren med konsumenträttigheter kan - men inte behöver - använda sig av:

 

ÅNGERBLANKETT

(detta formulär ska fyllas i och skickas in endast om du vill frånträda avtalet)  

 

Adress för returer:  Magazyn Primagran Sp.  z o.o., ul. Starocińska 8 , 82-100 Nowy Dwór Gdański, Polen.

 

 

– Primagran Sp. z o.o., Żuławki 15C, 82-103 Stegna, Polen, e-post: [email protected]

- Jag _____________________________________________________ meddelar härmed att jag frånträder mitt avtal om köp av följande artiklar:

– Mottagningsdatum ____________________________________________________________________

– Konsumentens namn ________________________________________________________

- Namn på företagaren med konsumenträttigheter __________________________________________

- Adress ____________________________________________________________________________

- Bankkontonummer för återbetalning vid frånträdande av avtalet: ___________________________________________________________________________

 

Underskrift av konsumenten/ företagaren med konsumenträttigheter

(endast om formuläret skickas som pappersversion)

 

– Datum …………………………………..

(*) Stryk det som inte är tillämpligt.